فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت
نوشته شده توسط : مسلم شريفي

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ( Chemical formula of anti-scalant )

نبولایزرها: آنها سورفاکتانتهایی هستند که از سه طریق با واکنشهای رسوبی برهم کنش دارند:
کنترل آستانه:
این توانایی ضد کالک برای حفظ محلول اشباع نشده نمک های محلول در بهار است.

آماده سازی کریستال:
این خاصیت ضد پوسته ریزی است که اشکال بلوری را تحریف می کند و رسوبات نرم و نچسب ایجاد می کند. وقتی بلوری در زیر سطح میکروسکوپی تشکیل می شود ، گروههای منفی موجود در مولکول ضد کلک به بارهای مثبت هسته رسوب حمله کرده و به تعادل الکترونیکی مورد نیاز برای انتشار بلور حمله می کنند. هنگامی که با اصلاح کننده های کریستالی درمان می شود ، کریستالهای رسوبی تغییر شکل یافته معمولاً بیضی شکل و کم حجم تر به نظر می رسند.

در صنعت نفت و گاز ، تشکیل رسوبات ، تاسیسات بخار ، برج های خنک کننده و دستگاه های اسمز معکوس یک مشکل جدی است که باعث مسدود شدن مخازن ، خطوط لوله و غشاها شده و هزینه های تولید را افزایش می دهد. یک روش معمول برای کنترل رسوبات استفاده از مواد شیمیایی ضد رسوب است.

نبولایزرها مواد شیمیایی هستند که به عنوان عوامل ضد رطوبت و مشتقات رسوبی برای کنترل رسوب و بهبود عملکرد هر دو سیستم اسمز معکوس Ro و NF استفاده می شوند.

فرمول شیمیایی و ترکیب عوامل ضد مقیاس بسته به نوع ماده اولیه مورد استفاده برای مقیاس ضد مقیاس ، کاربرد و کارایی روی رسوبات ، بر اساس وزن مخصوص ، pH و نوع رسوب موجود در آب متفاوت است.

به طور کلی ، لایه بردارها بر اساس مواد تشکیل دهنده خود به دو گروه تقسیم می شوند: فسفات ها و پلیمرها.
حاوی فسفات ضد آسیب است.

در ترکیب شیمیایی و فرمول این نوع آنتی اسکالانتها ، گروههای عملکردی فسفاتها و اسید کربوکسیلیک وجود دارد. این نوع عوامل ضد خارش برای جلوگیری از تشکیل رسوبات مختلف مناسب هستند.

تجزیه آنتی اسکلان های حاوی فسفات به دلیل وجود ترکیبات فسفر دشوار است و پس از معرفی برای سالها در محیط باقی می مانند. بنابراین ، به دلیل محدودیت های مربوط به انتشار فسفر به محیط ، استفاده از این نوع مواد ضد عفونی کننده در اکثر کشورهای جهان رو به کاهش است.
پایه پلیمری ضد رسوب یا همان بی صدا است

از ترکیبات پایه پلیمری در ساخت مسدودکننده های آهک بر پایه پلیمر استفاده می شود. این ترکیبات دارای وزن مولکولی بالایی هستند و در کنترل رسوبات گوگرد و سولفات موثر هستند. ساختار ضد مقیاس از مواد پلیمری ساخته دست بشر استفاده می کند.

از جمله مواد پلیمری مورد استفاده در تهیه آنتی اسیدها می توان به اسید پلی اکریلیک ، اسید کربوکسیلیک ، اسید پلیمریک ، پلی فسفات و پلیمرهای آنیونی اشاره کرد. آنتی اسکلانت های مبتنی بر پلیمر دارای عملکرد کنترل رسوب قابل قبول با سرعت تزریق کم هستند.

وزن مولکولی پلیمرها می تواند از 2000 تا 10000DA باشد. بسته به pH ، مواد ضد جمع شدگی را می توان به سه گروه تقسیم کرد:

    لایه برداری ضد اسید
    اسکراب ضد اسید
    ضد قلیایی


1. مقیاس گذاری ضد اسید
این شمارنده مقیاس pH دارای PH <3 است. در ترکیب این نوع ضد پاشش ، از مواد پلیمری یا فسفاتیک که دارای pH اسیدی هستند استفاده می شود.
عوامل ضد رسوب در کنترل رسوبات بسیار مثر هستند و در آبی که رسوبات کربنات کلسیم شاخص رسوب زدگی است بسیار م effectiveثر است.از جمله عوامل ضد مقیاس موجود در ایران ضد مقیاس Foucan 260 و ضد مقیاس Avista VITECT 5000 است. با pH <3 علامت گذاری شده است.
فلوکون 260 یک ماده ضداسیدی اسیدی است که در کنترل رسوبات مختلف مثر است.

تخفیف خنثی
گروه دیگری از کلینیک ها PH نزدیک به خنثی دارند.
محدوده pH در این نوع آنتی اسکالانت ها 5.5-6.6 است. این نوع مواد ضد لایه برداری شامل آزار و اذیت Avista VITEC 5100-5300 است.
یکی از مزایای این نوع آنتی اسکالانت این است که در کنترل رسوبات در بازه وسیعی از pH موثر بوده و با انواع غشاها سازگار است.

3- مقیاس ضد قلیایی
این مواد ضد مقیاس دارای PH قلیایی و وزن مخصوص بالایی هستند. از خصوصیات مقاومت قلیایی در آب بسیار محلول و مواد جامد محلول استفاده می شود. این نوع آنتی اسکالانت برای کنترل عناصر رسوب ، به ویژه ذخایر گوگرد مناسب است. پاک کننده های قلیایی Genesis و Flucon 190 شامل عوامل پاداش هستند.
بازدارنده مقیاس  Prime Aqua در سه کد 2400 ،  1400و Prime Aqua3400 دارای PH قلیایی است. این نوع آنتی اسکالانت محلول مخصوص فسفات برای کنترل طیف وسیعی از ذخایر معدنی است. Abpaksazan.com

علاوه بر این ، از ضد رسوب جنسیس می توان برای کنترل ذخایر معدنی مانند آهن ، منگنز و آلومینیوم استفاده کرد. در فرمول شیمیایی و ساختاری ، این نوع مواد اولیه ضد کلسیم ، پلیمر و فسفات با PH قلیایی است.
ضد عفونی کننده های Prime Aqua دارای PH بیشتر از 8. ضد عفونی کننده دیگر در مقیاس قلیایی Flucon 260است که دارای PH> 10 و وزن مخصوص 1.22-1.32 است.
بسته به شرایط ، مقدار ورودی DDS و شاخص رسوب در آب ، می توان از هر نوع متر سنج استفاده کرد.



پراکندگی:
 پراکندگی توانایی برخی از عوامل ضد انعطاف پذیری در جذب بلورها یا ذرات کلوئیدی و انتقال بار آنیونی بالایی است که تمایل به جدا شدن بلورها دارد. بار آنیون زیاد نیز ذرات را از بار آنیون متصل به سطح غشا جدا می کند.

طی دو دهه گذشته ، نسل جدیدی از درزگیرهای تجاری ظهور کرده است ، که در آن مواد تشکیل دهنده اغلب مخلوط خاصی از پلی کربوکسیلات و مولکولهایی با وزنهای مختلف مولکولی هستند.








:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: